Followers

insaflah.......
Adalah seorang hamba Allah ni, dia pergilah bersiar-siar di tepi hutan. Sedang dia menghirup udara rimba yg segar tu, tetiba dia terdengar satu bunyi... jeng!jeng!jeng!...bunyi....aauuummmmm!!! Bunyi harimau yg kelaparan dan hanya menunggu
mangsanya saja. Jadi, si hamba Allah ni pun lari untuk menyelamatkan diri. Harimau tu kejar hamba Allah ni. Sebab dia dah lapar sangat ni. Harimau tu pun kejar, kejar, kejar dan kejar. Hamba Allah ni punyalah takut, berlari lintang pukang. Sempat juga dia berdoa agar dia
diselamatkan daripada dibaham dek harimau tadi. Dengan kuasa Allah diperlihatkan sebuah perigi di depan mata nya. Jadi untuk menyelamatkan diri si hamba Allah ni pun terjunlah ke
dalam perigi. Perigi tu ada tali dan sebuah timba. Si hamba Allah ni bergayut pada tali tu. Tali tu pendek jer. Jadi dia bergantungan di tengah-tengah perigi. Di mulut perigi, harimau yg lapar tu
menunggunya. Si hamba Allah ni pun berfikirlah macam mana nak menyelamatkan diri, sambil berdoa kepada Allah agar dia diselamatkan. Tengah dok berfikir camner nak selamat, tetiba
dengar bunyi kocakan air di bawah perigi.
Aaaaa!!!!... Ya Allah..... lagilah seram dibuatnya.
Nak tahu ada apa kat bawah tu? Ada 2 ekor buaya yg kelaparan. Apalah nasib. Dah jatuh ditimpa tangga. lagilah takut si hamba Allah ni. Atas adaharimau bawah ada buaya. Semakin risau dan takut.
Tengah berfikir untuk mencari jalan keluar, tetiba keluar seekor tikus putih dari lubang celah-celah perigi, naik ke atas ikut tali yg hamba Allah tu bergayut. Sampai kat atas tikus tu gigit tali tu pulak. Cis, kurang ajar punya tikus. Alahhhh.... cam ner ni. Pas tu, keluar lagi seekor tikus yg berwarna hitam. Naik mengikut tali tadi, cit!cit! cit!cit! sampai kat atas.Tikus
hitam ni pun gigit juga tali tu. Cis, lagi satu. Macam mana aku nak buat ni.... habislah jadi mangsa buaya ..
Berfikir lagi. Kalau naik kat atas makan dek harimau. Kalau tunggu tali putus dan jatuh ke bawah makan dek buaya. Macam mana nih... Sedang hamba Allah tu berfikir cam ner nak selamatkan dirinya, tetiba.... terdengar satu bunyi.... uuuuuuuuuuuuu... bunyi lebah bawa madu. Si hamba Allah ni pun mendongak ke langit, melihat lebah yg sedang bawa madu. Tetiba setitik madu terjatuh dan terus masuk ke dalam mulut si hamba Allah ni tadi. Punyalah nikmat sehingga tidak terkata. Hamba Allah tu kata, "Fuh manisnya madu ni , tak pernah ku rasa manisnya ni. Sedapnya. Subhanallah sungguh sedap ni." kerana setitik madu si hamba Allah tu
lupa pada harimau yg sedang menantinya di mulut perigi dan buaya yg menantinya di bawah.

Kalau semua nak tahu , si Hamba Allah itu adalah kita semua. Harimau yg mengejar tu adalah maut kita, ajal memang sentiasa mengejar kita, so beringat-ingatlah. 2 ekor buaya itu adalah
malaikat Munkar Dan Nakir yg menanti kita di alam kubur nanti. Tali yg tempat di hamba bergayut tadi adalah jangka hayat kita kalau pendek talinya maka panjanglah umur kita dan
kalau panjang talinya maka pendeklah umur kita.
Tikus Putih dan Hitam tu adalah dunia kita siang danjuga malam yang sentiasa menghakis umur kita.Kan tikus tu gigit tali tu. Madu..., madu yg jatuh setitik ke dalam mulut hamba itu tadi adalah nikmat dunia. Bayangkan setitik saja madu tu jatuh ke dalam mulutnya,dia lupa pada harimau dan buaya tu. Macam kitalah bila dapat nikmat sikit lupa pada Allah. Waktu susah baru la nak ingat Allah. Astaghfirullah...

Subject: Fw: I minit...
1 minit untuk mengingati Allah


Step 1:
Sebutlah dengan sepenuh hati dan lidah yang fasih
akan:
*SUBHANA'LLAH
*ALHAMDULI'LLAH
*LA I LAHA ILLA'LLAH
*ALLAHU AKBAR
*ASTAGHFIRU'LLAH
*LA ILAH ILLA'LLAH, MUHAMMADUN RASULU'LLAH
*ALLAHUMMA SALLY WA SALLEM WABAREK ALA SAYYEDINA
MUHAMMAD *WA AALIHE WA SAHBIH AJMA'EEN


Step 2:
Hayatilah sedalamnya akan makna ayat demi ayat,
perkataan demi
perkataan


Result 1:
Dalam tempoh satu jam anda telah berjasa mengajak
mereka untuk
mengingati,berdoa dan bermunajat kepada ALLAH Yang
Maha Esa.


Result 2:
Dalam tempoh satu jam anda telah berjasa mengajak
mereka untuk
mengingati,berdoa kepada Nabi Muhammad Alaihisallam.
Labels: , , , 0 comments | edit post
Reactions: 
program???
salam ukhuwwah.....rasanya sudah lama inni tidak menukilkan cerita cerita yang hangat..hehe.... rasanya sudah lebih sebulan(memang lebih pun) inni tidak menceritakan apa yang berlaku di sekeliling inni...maklumlah...musim persekolahan pun sudah bermula...maka semua orang mempunyai perkara yang ingin dilakukan...termasuk juga inni yang tidak melepaskan peluang untuk mengikuti agenda agenda yang telah inni susun sendiri sepanjang musim persekolahan ini...huhu...

secara keseluruhannya la...sepanjang inni mendiamkan diri daripada menulis entri blog inni akhafullah ini....sudah semestinya ada perkara yang menggembirakan, mencabar, menyedihkan..dan banyak lagi...tetapi mungkin ade la beberapa perkara yang inni ingin kongsikan..huhu... (ilmu ni orang kata jangan disimpan....kena kongsi...sampaikanlah walaupun satu ayat...)....

saat kaki melangkah ke MITIB sebagai seorang pelajar tingkatan 4 pada tahun 2011 ini..juga sebagai seorang senior di sekolah tersebut...tergambar di hati inni bagaimana untuk mengahadapi ujian yang semakin lama,semakin mencabar diri dan iman inni...juga mungkin sahabat-sahabat inni yang lain...tergambar bagaimana untuk menggalas segala bebanan yang dipikul...tetapi perkara sedemikian tak usah dikeluh kesah...kerana mungkin ianya membawa kepada satu hikmah yang benar.....

ternyata apa yang difikirkan inni menjadi kenyataan..apa yang inni takutkan kini mula menjengah...dan segalanya inni perlu tempuhi dengan tabah...ternyata awal tahun 2011 mula mencabar keimanan inni...tahun yang sarat dengan program!!...huhu...awal tahun sudah banyak program yang melibatkan inni sendiri...sehingga kadang kadang agenda yang telah inni programkan untuk diri sendiri tergendala....ternyata allah sedang menguji inni...ketika itu fikiran bergolak dengan kehendak sendiri dan arahan yang dikeluarkan...berikut merupakan 3 program yang paling bermotivasi bagi inni dan sedutan apa yang berlaku....program yang bagi inni best tapi penat..haha.saksikanlah....huhu...

akhir bulan 1 inni melibatkan diri dalam sukan ping pong antara sekolah sekolah daerah (MSSD)...mula mula tu rasa best sebab seminggu tak masuk kelas kerana sekolah mengeluarkan arahan untuk berlatih seminggu sebelum pertandingan...jadi sepanjang seminggu itu kami yang dipilih untuk mewakili sekolah ini berlatih tanpa menghiraukan rakan2 yang ke sekolah..haha...satu hari sedang inni berehat rehat setelah penat berlatih ping pong bersama rakan..inni memikirkan tentang rakan rakan yang sedang berada di sekolah...tiba tiba muncul satu perkara yang tidak semena menanya terlintas dalam benak "tu la...orang suruh pergi sekolah...main main...sekarang orang suruh main baru rasa nak pergi sekolah..."...haha...

seterusnya ialah...AMAL ISLAMI peringkat sekolah...huh...inilah program yang paling penat pada tahun ini tetapi berbaloi bagi inni...inni terpaksa memasuki banyak acara tahun ini lantaran acara yang dipertandingkan melibatkan menengah atas..dan hanya kami pelajar tingkatan 4 yang mengambil bahagian..huhu...pedih tak pedih..haha...acara yang inni sertai ialah...hafazan..khat menengah atas...syarahan bahasa arab menengah atas..dan nasyid terbuka...huh..bagi inni dah banyak tu walaupun hakikatnya ada pelajar yang sertai 7 hingga 8 acara...tapi inni tidak kisah..itu sendiri punya cerita la kan...haha...seperti yang inni kata tadi..amal islami ini lah program yang paling penat tetapi berbaloi...jadi...ape yang berbaloi???..ha..yang berbaloinya ialah inni mendapat johan dalam semua acara yang inni sertai...walaupun firqah inni mendapat tempat terakhir keseluruhan...haha..(teruk)....

program yang ketiga dan yang terakhir yang inni ingin kongsikan ialah...program majlis menghafaz al quran peringkat negeri selangor baru baru ini... tetapi inni bukan peserta dalam acara tersebut...pada tahun ini inni menyertai pertandingan tersebut di daerah sepang...tetapi nasib tidak menyebelahi...allah tidak izinkan...dapat no4...ok la tu kan...tetapi sebenarnya bukan ini yang inni ingin ceritakan...tetapi inni ingin ceritakan perasaan inni ketika malam penutupan majlis tersebut yang diadakan di bangunan SUK..di shah alam...perasaan inni ketika pengacara majlis mengumumkan nama nama pemenang pada malam tersebut sungguh tidak dapat dibayangkan...semangat yang berkobar kobar untuk menjadi seorang juara seperti mereka..cemburu melihat mereka menaiki pentas menjunjung hadiah...terpasang satu niat dan azam dalam diri inni untuk memenangi pertandingan tersebut..insya allah..berkat doa dan usaha pasti akan berjaya...inni memandang perkara seprti ini umpama cabaran buat diri sendiri.....harap pembaca mendoakan inni...huhu...

sebenarnya banyak lagi program yang menyusul sepanjang tahun ini..tetapi kalau nak diceritakan semua...lenguh la tangan inni ini menaip kan...haha....sekian dahulu daripada inni....wassalam......
Labels: , , , , 0 comments | edit post
Reactions: 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...