Followers

saatnya 30 juzuk dalam genggaman..!!
assalamualaikum inni ucapkan buat pembaca yang masih lagi menanti setia entri inni yang terbaru ni...haha....
apa khabar iman pembaca semua hari ini..??..harap semuanya dalam keadaan baik2 sahajalah....rasanya sudah lama inni menyepi dari memberi wadah yng bermanfaat dalam blog ini....rasanya juga blog inni ni sudah bersawang kerana sudah lama tidak dilihat apatah lagi dibaca...haha..

kalau ditengokkan kepada entri yang lepas.....dah sebulan lebih inni langsung tak post entri langsung... bukan lah inni bermaksud untuk meninggalkan medan dakwah ni diam selamanya...tetapi memandangkan kekangan masa yang harus inni lalui sebagai seorang pelajar....sepanjang tempoh masa itu.....banyak perkara yang inni pelajari daripada sebuah kehidupan...dan juga...sepanjang masa ini terjadinya beberapa detik indah yang inni sudi nak kongsi dengan para pembaca.....

pada cuti awal ramadhan yang lepas.....sebaik sahaja cuti tersebut selesai....inni pulang dengan satu keazaman yang baru...memasang satu niat suci yang telah lama dipendam satu setengah tahun yang lalu....iaitu inni mahu mengkhatamkan 30 juzuk al quran secara hafazan bersama guru tasmik inni iaitu tuan guru Affandy bin Mohd Baharan.....inni tahu bukan senang untuk capai perkara tersebut memandangkan inni perlu habiskan lagi 2 juzuk dalam masa tiga minggu lebih...dengan program ihya` ramadhan sempena bulan ramadhan tahun ni...dengan tarawih...yang lebih memedihkan lagi pada minggu ketiga itu inni mengambil peperiksaan percubaan SMATQ.....!....namun semangat yang ada tak memutuskan usaha inni untuk mencapainya....

pada satu hari...tuan guru inni menanyakan soalan kepada inni "syam...kamu boleh khatam bile??"....lalu inni berkata pada tuan guru.."insya allah..kalau takde arahan melintang...saya akan usaha khatam sebelum cuti raya ni.."...kata inni dengan penuh yakin.... lalu tuan guru diam sahaja...inni dan rakan2 kelas 4NAFI` yang lain tahu...sekiranya tuan guru diam....maka ada rancangan besar yang akan dilakukan nya.... dalam hati inni berfikir..." bahaya nie kalau tuan guru tebuk aku tpi aku tak lepas...silap aribulan..aku tkleh khtam bulan nie.".. perasaan sedikit berkecamuk....lalu inni biar ianya reda....

sewaktu inni sedang bertadarus dengan kumpulan halaqah tadarus inni...seorang sahabat inni, Imran Haqqi... bertanya pada inni.."ko nie biar betul nak khatam bulan nie...sempat ke??..kalau macam tu sehari ko nak tasmik berape??"....hmm...inni pun menjawab "insya allah boleh bulan nie...aku nak khatam dalam bulan barakah nie..lagipun aku tak nak terbeban dengan peperiksaan sebenar SMATQ nanti...sehari aku nak tasmik 5 muka!!.."..jawab inni dengan penuh yakin...tetapi dalam hati masih ragu2 tentang keberhasilan kata2 tersebut....sebelum ni inni tidak pernah tasmik sebanyak itu..."takpe...aku cuba.."..getus hati kecil inni...

nak dipendekkan ceritanya....inni berusaha keras untuk menghafaz 5 muka surat setiap hari....dengan berbekalkan semangat dan dorongan teman2 yang lain..dengan halangan seperti terpaksa menjadi imam tarawih di luar sekolah..dengan persediaan menghadapi percubaan..dan program ihya` ramadhan..inni ketepikan semua itu...teringat kata2 tuan guru terhadap pelajar 4NAFI`.."persatuan..persatuan jugak..tasmi` tetap tasmi`"...betapa syadidnya tuan guru inni....pernah juga inni terdengar ade pelajar yng mengeluh "apa fasal tak ada lagi pelajar lelaki yang dah khatam di MITIB nie??"...mendengar keluhan seperti itu sudah membuat darah remaja inni ni bergelora....aku akan buktikan!!

banyak lagi perkara yang berlaku sepanjang inni berusaha untuk khatam dalam bulan barakah ini...antaranya.. tuan guru berkata pada inni "tak confirm tau khatam bulan nie..." atas alasan inni tidak lancar menjawab soalan yang tuan guru berikan(tebuk)....namun inni tidak kesah...inni tetap mahu meneruskan nya juga.... pada minggu ketiga....sewaktu menghadapi peperiksaan percubaan SMATQ...inni lihat teman2 yang lain sibuk menghafaz pelajaran yang akan ditempuh pada peperiksaan...sedangkan inni duduk disamping mereka sambil menghafaz al quran dan menghafaz pelajaran SMATQ....namun yang gembiranya...teman2 inni memberikan sokongan yang padu pada inni untuk mengkhatamkan al quran...akhirnya pada tanggal 25 ramadhan... 25 ogos 2011...inni berjaya menghabiskan bacaan 30 juzuk secara hafazan bersama tuan guru...alhamdulillah...

paling tidak dapat dilupakan ketika mana saat teman2 inni membacakan doa khatam al quran beramai ramai...sungguh tidak terkata inni pada wktu itu...kami gembira seolah olah peperiksaan sudah tamat sedangkan belum lagi...haha....apa pun..terima kasih atas sokongan kalian semua..banyak dorongan yang telah diberi oleh teman2 tingkatan 4 mitib...juga kepada junior2 inni yang banyak menyokong dengan ucapan "ko boleh sebenarnya syam.."...haha...terima kasih sekali lagi kt korang semua sebab sokong inni sehingga inni menjadi PELAJAR MUSLIMIN YANG PERTAMA MENGKHATAMKAN AL QURAN DI MITIB....hahaha..

antara aktiviti lain yang terjadi sepanjang inni menyepi dari blog ni ..haha...

-jadi imam sultan....haha...
-dapat duit raya banyak..haha..
-mak suruh ambil lesen motor...hahaha...
-banyak lagi.....wahaha!!

terima kaseh pada korang semua...:-kelas 4 nafi`

-imran haqqi bin idris
-muhammad nor hatta bin salim
-aminul ghazali bin jawawi
-muhammad muzammil bin murad
-shahiman manja bin saharil
-nur salam bin abdullah sani
-muhammad asyraf bin shahran
-ahmad syakir hakim bin muhd yusof
-muhammad hafizuddin bin saif
-muhammad hafiizhuddin bin sarudin
-ammar bin nasha
-muhammad amirul nuqman bin mohamad azmi
-mohamad hafidzul ilmi bin razak
-inni...haha...

-n sume pelajar form 4 mitib....n budak junior inni..haha...sayang korang semua!!..haha
Labels: , , edit post
Reactions: 
0 Responses

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...