Followers

Kehidupan Sebenar Baru Sahaja Bermula . Beginning part 1
Assalamualaikum sahabat sahabat dunia akhirat sekalian .

kesekian kalinya hati aku terpaut untuk menulis entri pada kali ini . Anggap sahaja lah ini adalah entri akhir tahun yang bakal merumuskan hidupku sepanjang tahun 2014 .

Bismillah . Aku mulakan coretan dengan kalimah yang sangat mulia . Kalimah yang nabi ajarkan pada umatnya ketika hendak memulakan setiap sesuatu perkara . Eloklah sebelum kalian meneruskan pembacaan , mari kita sama selawat ke atas junjungan nabi S.A.W . Moga moga Allah memberi keampunan untuk kita semua dan terima syafaat dari baginda S.A.W . Qul ameen !

Sinopsisnya kehidupan yang aku sedang tempuhi ini adalah satu bentuk yang naratif . Ianya seperti satu hikayat yang mempunyai seribu erti dalam hidup aku . Terasa mustahil untuk memiliki sesuatu .. hmm . apa benda aku mengarut ni . haha . Aku juga terkadang merasakan sesetengah perjalanan kehidupan aku ini seperti sesuatu yang aku boleh katakan utopia , ilusi mahupun hanya angan angan dan bukanlah sesuatu yang realiti apatah lagi kenyataan .

Menjadi seorang mahasiswa yang berjaya bukanlah sesuatu yang mudah . Dalam keadaan kehidupan zaman moden yang menitikberatkan soal kos sara hidup , membuatkan aku mengambil keputusan  untuk hadapinya berseorangan tanpa perlu menyusahkan orang lain . Kerana aku lelaki . Lelaki bukanlah diciptakan untuk mengisi waktu lapangnya dengan berhibur tanpa sempadan . Lelaki itu diciptakan penuh dengan rasa tanggungjawab . Kadang - kadang aku benci melihat lelaki yang tiada usaha untuk survive dalam kehidupan mereka . Sudah besar panjang pun masih mahu menyandarkan semua pada orang tua . Elok makan penampar aku ni ha . kui3 .

Akhirnya hampir satu semester aku ditabalkan sebagai seorang mahasiswa , aku belajar bahawa kehidupan ini perlu dihadapi dengan sinis . Sinis yang bagaimana ?  iaitu sinis yang mana kalian tak perlu nak hirau orang lain yang ingin jatuhkan usaha kalian itu sendiri .

Percayalah , jika kalian masih meneruskan kehidupan yang sama pada hari ini , esok kalian bangun pagi dengan muka yang serabut dan tidak terurus , kalian akan masih berhadapan dengan masalah yang sama . So , bila nak berubah ? Sekarang der . :3

Lakukan penghijrahan untuk diri sendiri kerana Allah dan sudah semestinya untuk diri sendiri bukan ? perubahan yang aku dan kalian lakukan itu bukanlah untuk orang lain . Semuanya bergantung pada diri kita sama ada ingin mulakan perubahan atau tidak .



The hardest part is always at the beginning . Aku selalu berpegang dengan kata kata ini . Ramai manusia yang masih tidak mahu berubah kerana mereka ragu ragu untuk memulakan perubahan . Trust me , bila kita takut memulakan perubahan terhadap diri kita , hiduplah kau sampai mati dalam kotak yang sama . Pokok pangkal perubahan itu datangnya daripada langkah pertama yg kita lakukan . Kalau langkah pertama itu sudah dimulai , In Shaa Allah langkah seterusnya itu akan menyusul . Tetapi jika langkah pertama pun tiada , hmmm . makan penampar aku kali kedua nak ? haha

Aku menulis dalam keadaan pesimis ni bukan apa , sebagai satu motivasi juga buat aku . Aku dahulunya pun seorang yang mengharapkan orang lain untuk membantu . Memang aku pendosa yang sentiasa berkoma , takkan jumpa noktah sebab banyak sangat dosa . Tapi sekurang kurangnya aku berusaha untuk mengubah nasib hidup aku . Ternyata kali ini aku pula nak mengajak kalian lakukan perubahan itu untuk diri sendiri dan bukan untuk orang lain . Benda baik apa salahnya dipertimbangkan bukan ? spesifik kan moving target kita semua . Kehidupan memang sesuatu yang complicated . Hadapi ianya dengan tenang . peace yow ~

Trust me . I`m Hisyam Elharith .

Salam Aleik .


Labels: , , , , edit post
Reactions: 
0 Responses

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...